FAQ - Jeugd GGZ 2021

Op deze pagina vind je een lijst met de meest gestelde vragen rondom de Jeugd-GGZ. Staat jouw vraag er niet tussen, stuur dan een mail naar helpdesk@intramed.nl of bel naar 0182-621121.
Het is op dit moment niet altijd mogelijk om retourinformatie op te halen voor declaraties over 2021 die gedeclareerd zijn met de nieuwe JW323 standaard.
Voorheen werd bij retourinformatiebestanden het conversatieID meegegeven. Op basis van dit id haalde Intramed de juiste retourinformatie binnen. Met de JW325 wordt dit id niet altijd meer meegegeven waardoor de retourinformatie niet gevonden kan worden. We gaan hiervoor een aanpassing doen in de software zodat ook de retourinformatie zonder conversatieID kan worden opgehaald. Dit zal met versie 9.17 worden opgelost.
Heb je retourinformatie die niet door Intramed wordt opgehaald, dan kan je dit bericht via de website van Vecozo downloaden als xml-bestand. Dit bestand kan je dan in Intramed bekijken via [Financieel][Declaraties][Retourinformatie..].
LET OP! Als je de retourinformatie van de website download kan je deze niet meer ophalen met Intramed.
Met de overstap naar iJw3.0 is er ook een nieuwe declaratiestandaard: de JW323. Dat betekent dat alle behandelingen in 2021 met deze nieuwe standaard gedeclareerd moet worden. Behandelingen over 2020 moeten wel nog in de JW303 gedeclareerd worden. Intramed kijkt naar de begindatum in de behandelserie om te bepalen met welke standaard gedeclareerd moet worden. Patiënten die over de jaargrens heen hun traject hebben lopen, dienen per 01-01-2021 een nieuwe behandelserie te krijgen. Als je toch gaat declareren voor activiteiten in 2021 op de behandelserie die gestart is in 2020 (of eerder), dan zal deze geweigerd worden door VeCoZo. Mocht je declaratie afgekeurd zijn, dan moet je dus:
  • crediteren,
  • een nieuwe behandelserie aanmaken,
  • activiteiten van 2021 overzetten op nieuwe behandelserie,
  • de toewijzing koppelen aan de nieuwe behandelserie,
  • en opnieuw declareren.
Let op: het koppelen gaat nu via opties in het berichtenverkeer venster, niet meer bij jeugdhulpstatus in de patiëntkaart.
Beschikkingsnummers worden in 2021 niet meer gebruikt. Echter, declaraties over 2020 dienen nog wel een beschikkingsnummer te hebben. In de overgang naar Intramed 9.16 zijn de jeugdhulpnummers gebruikt als beschikkingsnummer in de declaraties. Dit had niet moeten gebeuren en is opgelost met Intramed 9.16 in build 34. Heb je een oudere versie dan kun je de nieuwste versie downloaden op onze download pagina Heb je gedeclareerd in Intramed 9.16 build 27 (dit kon alleen als je die versie had en kon alleen tussen 21 en 31 januari)? Alle declaraties over de jeugd tussen deze periode zullen gecrediteerd moeten worden en opnieuw gedeclareerd.
Wanneer je een nieuwe JW315 aanmaakt, krijg je van de gemeente een JW316 en JW301. Wanneer deze berichten worden opgehaald, wordt in sommige situaties het bericht niet naar tabblad ‘2. Toewijzing’ verplaatst. Er kan dan dus geen JW302 verstuurd worden naar de gemeente. Hier is helaas geen oplossing voor. Wij zijn nog aan het uitzoeken wat de oorzaak hiervan is. Komt dit voor, neem dan contact op met het Service Centrum, zodat we in het berichtenverkeer kunnen zien wat de oorzaak hiervan is.
Sommige praktijken dienen voor nieuwe patiënten bij het verzoek om toewijzing een commentaarveld in te vullen. Op dit moment is dat nog niet mogelijk in Intramed. Deze functionaliteit komt in versie 9.17.
In versie iJw3.0 moet het mogelijk zijn om een status mee te kunnen sturen bij een stop bericht (JW307). Dit is nog niet mogelijk in Intramed.
In verband met het uitleveren van de patch zal alles wat op tabblad ‘1. Verzoek’ en ‘2. Toewijzing’ stond vóór 31 januari 2021 opnieuw aangevraagd moeten worden bij de gemeente. Dit kan helaas NIET binnen Intramed. De gemeente kan twee dingen doen:
  • Huidige lopende toewijzing annuleren. Dan kun je een nieuw verzoek doen (JW315, groene plus op tabblad 1).
  • Huidige lopende toewijzing accorderen. Dan kan de praktijk een nieuw directe toewijzing invoeren en starten. (JW301, opties > directe toewijzing invoeren, op tabblad ‘3 Behandeling’ markeren voor starten).
Omdat er per 01-01-2021 geen verschil meer is tussen declaratie en facturatie bestanden én het overslaan van berichtenstatussen verplaatst is naar het berichtenverkeer venster, komt tabblad ‘5. Jeugdhulp’ van het contract te vervallen. Het tabblad bestaat nu nog, maar de vinkjes werken al niet meer. Dit betekent dat berichtenstatussen nu niet meer overgeslagen kunnen worden en het geen zin heeft om tabblad ‘5. Jeugdhulp’ nog te gebruiken. Dit zal in een volgende versie van Intramed verdwijnen. Er is nu in de wizard van de directe toewijzing invoeren een vinkje geplaatst bij het laatste venster, zodat berichten direct op In behandeling gezet kunnen worden. Hiermee wordt dus de start (JW305/306) overgeslagen.
Wanneer een bericht meerdere producten heeft, kan je die bij het berichtenverkeer bekijken (onderaan bij “Producten“).
Hier dient altijd het product geselecteerd te worden wat je wilt starten/stoppen. In het geval dat er meerdere producten zijn waarvan één of meer nog niet gestart zijn en er wordt een product gestopt, dan wordt het hele bericht nu naar tabblad ‘4. Beëindigd’. Verplaatst. Hierdoor kan het overige product niet meer gestart worden.
Dit is opgelost met versie 9.16 build 36. Heb je een oudere versie dan kun je de nieuwste versie downloaden op onze download pagina
Met de conversie van Intramed 9.16 build 27 naar Intramed 9.16 build 34 zijn sommige berichten corrupt geraakt omdat ze op de verkeerde plek in het berichtenverkeer venster gezet zijn. Dit kan alleen voorkomen als je berichtenverkeer een keer door het Service Centrum aangepast is geweest.
Als je veel berichten op tabblad ‘3 Behandeling’ hebt staan en je wilt ze allemaal met de knop “Berichten verzenden” / “Berichten ontvangen” verzenden/ontvangen, dan kan dit voorkomen.
Als er één (of meer) bericht tussen zit wat corrupt is, dan geeft deze de foutmelding ‘Range check error’ of ‘Filename must not be empty’.
Dit probleem kan alleen verholpen worden door de corrupte berichten er tussenuit te halen door deze via de Opties-knop te beëindigen.
Je kan achterhalen welk bericht dit is, door te filteren op een bericht en het proberen te versturen/ontvangen.
Als er bij dat ene bericht de foutmelding komt, zal dat bericht de fout bevatten. Dit kan in sommige gevallen veel tijd kosten, omdat je veel berichten hebt staan.
Probeer dan eerst per 20, 30, 40 of 50 berichten te versturen om te kijken of daar een corrupt bericht bij zit.
Blijf net zo lang minder filteren tot je het corrupte bericht gevonden hebt.
Let op dat je mogelijk nog een directe toewijzing moet invoeren om voor die cliënt het berichtenverkeer juist te krijgen met een start- en/of stop-bericht.